Mikä on yhteiskunnallinen yritys ja miksi haluta olla sellainen?
Mikä on yhteiskunnallinen yritys?
Yhteiskunnallisen yrityksen tärkein tavoite on tuottaa positiivinen vaikutus yhteiskuntaamme. Liiketoiminnan ydin on ratkaista yhteiskunnallista, sosiaalista tai ekologista ongelmaa. Arvoliitto
Usein yhteiskunnallisen vaikuttavuuden katsotaan olevan vain yhdistysten tehtävä, mutta enevissä määrin syntyy myös yhteiskunnallisia yrityksiä. Yhteiskunnallinen yritys ei jostain syystä nouse esille, kun pohditaan vaihtoehtoja yritystoiminnan käynnistämiseen. Tosi usein jo yritystoiminnan alkuvaiheessa katsotaan vain lukuja, yritystoiminnan pyörittämisen kovia arvoja, ja unohdetaan täysin se, mitä hyvää yrityksellä voisi tehdä.
Yhteiskunnalliselle yrittäjyydelle on olemassa ihan työ- ja elinkeinoministeriön strategia Yhteiskunnallisten yritysten strategia. Yhteiskunnallisten yritysten yhteydessä puhutaan myös yhteisötaloudesta, joka tarkoittaa julkisen ja yksityisen sektorin väliin jäävää aluetta, jossa operoi mm. yhdistyksiä, jotka harjoittavat jossain määrin liiketoimintaa.
Kenelle yhteiskunnallinen yritysmuoto sopii?
Minun mielestä sellaisille, joilla on vahva oikeustaju, ja joilla on sellainen arvopohja, johon yhteiskunnallinen yrittäjyys sopii.
Yhteiskunnallinen yritys korostaa toiminnassaan vastuullisuutta, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä sekä hallintomallissaan osallisuutta ja demokratiaa. TEM
Kenestä tahansa ei todellakaan ole yhteiskunnalliseksi yrittäjäksi. Kuten kaiken liiketoiminnan, myös yhteiskunnallisen yrittäjyyden pitää olla kannattavaa. Yhteiskunnallisissa yrityksissä maksimoidaan voittojen sijaan vaikuttavuutta.
Mulla itselläni on aina ollut ihan valtavan voimakas oikeudentaju, mutta myös halu muuttaa maailmaa. Oon koko ajan pitänyt tosi ristiriitaisena ajatuksena sitä, että luontoalan yrittäjyys nähdään automaattisesti vastuullisena, vaikka raaka-aineita on poimitutettu toiselta puolen maapalloa lennätetyllä halpatyövoimalla, joita on kohdeltu äärimmäisen huonosti ja ongelmia on paljon muutenkin vastuullisessa raaka-aineiden käytössä (esim. turvallisuusselvittämätön luonnonkosmetiikka) ja toisaalta markkinointiväittämissä.
Me korostetaan meidän raaka-aineiden vastuullisuutta, raaka-aineen osto- ja myyntitoiminnan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, ja hallinnossa viedään konkretiaan osallistaminen ja demokratia. Me kysytään meidän poimijoiden mielipidettä asioihin, ja myös otetaan ne huomioon.
Miksi yhteiskunnallista yritystä kritisoidaan?
Nyt ihan ensin täytyy muistaa, että kaikista kovaäänisimmät kritisoijat ovat usein sitä ikäluokkaa, jotka ovat koulun jälkeen alkaneet tehdä yhtä työtä, ja ovat tehneet tai tekemässä sitä samaa työtä eläkeikään asti. Sama porukka puhuu siitä, kuinka yritystoiminnan pitäisi keskittyä vain yhteen asiaan, myydä sitä yhtä hyväksi havaittua tuotetta tai palvelua ja pärjätä sillä.
Vaan kun se ei mene niin. Se on yksi niistä tarinoista, joita kerrotaan ja toistetaan kyllästymiseen asti, kunnes kaikki sen uskovat kyseenalaistamatta. Koko yrittäjänä toimimisen idea on siinä, että saat tehdä sellaista yritystoimintaa, mikä sopii sinulle ja mitä haluat tehdä. Ei sitä voi kukaan muu tulla sinulle sanomaan, että näin sun pitää tämä yritystoiminta rakentaa tai epäonnistut.
Meidän yritystä on kritisoitu mm. siksi, että nähdään meidän toiminnan nostavan liikaa raaka-aineen hintaa, mutta myös siitä, että ollaan hyödynnetty markkinoinnissamme meidän vastuullisuusnäkökulmia samaan aikaan, kun on ollut tiettyjä saman alan yrityksiä, joiden toimia käsitellään oikeudessa. Mun mielipide on, että luonnon raaka-aineiden hinnan olisi pitänyt nousta jo kauan aikaa sitten. Ne on kuitenkin kaikki limited edition, ja ihan kaikkien luonnossa kasvavien raaka-aineiden kerääminen on tosi kovaa työtä. Vastuullisuusnäkökulmasta - jos joku tekee asiat niin kuin kuuluisi tehdä, miksi solidaarisuutta osoitetaan niille yrityksille, jotka eivät todellakaan ole toimineen kuten kuuluisi?
Hyviä esimerkkejä kannattavaa liiketoimintaa tekevistä yhteiskunnallisista yrityksistä:
Tässä pari esimerkkiä tän maailman hyviksistä, joihin pääsin tutustumaan yyo-päivillä marraskuussa 2024.
RiverRecycle kerää kehittyvissä maissa muovia jokiväylistä, lajittelee nämä ja valmistaa lajitellusta materiaalista rakennuselementtejä. Työllistävät paikallisia, parantavat paikallisten elinoloja, suojelevat luontoa, ja tekevät kannattavaa liiketoimintaa. Fanitan.
Commu on naapuriapusovellus, jota myydään kunnille hyvinvointi- ja terveyspalveluna. Commussa on helppoa ja turvallista pyytää ja antaa apua erilaisiin arjen asioihin.
Kiinnostaako yhteiskunnallinen luontoalan yrittäjyys?
Mä oon julkaisemassa verkkokurssia vuoden 2025 liittyen yhteiskunnallisen luontoalan yrityksen perustamiseen. Tässä käsitellään paljon muutakin kuin yrittäjyyden lukuja, mietitään miten yritystoiminta voisi olla kestävää sekä sinulle että ekologisesta, sosiaalisesta, kulttuurisesta ja taloudellisesta näkökulmasta. Kurssin tarkemmat tiedot on nähtävillä täällä: Kurssin tietoihin.