Miten täyssähköauton akku kestää Lapissa talvella?

Vaihdettiin syksyllä 2022 citymaasturi täyssähköautoon. Jätettiin metsäreissuja varten vielä Suzukin maasturi pihaan, mutta käytännössä tuosta vaihdoksesta lähtien kaikki normaaliajot on ajettu sähköllä.

Jos meillä olis pörssisähkösopimus tällä hetkellä, oltaisiin melko varmasti vähän pulassa. Toisaalta, kotioloissa olisi melko helppo katsoa, milloin auto on järkevää ladata, mutta meillä on määräaikainen melko edullinen sähkösopimus, joten ollaan voitu ladata autoa silloin kun se on ollut tarpeen.

Perusjuttuja sähköautoilusta Lapissa

Ensinnäkin, aina kannattaa pitää otsalamppua mukana. Aina. Tämä ei liity pelkästään sähköautoiluun vaan Lapissa liikkumiseen ylipäätään. Otsalamppua sähköautoillessa tarvitsee lähinnä siihen, että näkee pimeässäkin tonkia lumet ja jäät pois latausasemien laturipäistä. En käsitä miten se lumi ja jää sinne pääsee mutta aina sitä näyttää niissä olevan.

Talvella kannattaa ladata mieluummin tiheämmin kuin harvemmin. Kovan pakkasen (-25) yllättäessä range saattaa alkaa pudosta tuplavauhtia normaaliin verrattuna, ja kun se ei ole mitenkään poikkeuksellista, että tässä kylässä on pakkasta - 13 ja seuraavassa -28.

Latausverkosto alkaa olla Lapissakin ihan ok hyvä, mutta suunnittele aina reissun lataukset tarkkaan.

Latausverkostosta

Meillä on Nissan Leaf, joten pystyn puhumaan vain siitä. Muista automerkeistä en osaa sanoa juuri mitään. Matkat Lapissa täyssähköautolla vaativat ihan ehdottomasti tarkkaa suunnittelua. Sodankylä-Kolari välillä kannattaa ChaDeMolla ladata joko Sirkassa tai Ruotsin puolella Kaunisvaarassa. Sodankylä-Muonio välillä voi pysähtyä Sirkassa ja ehkä Olos hotellilla. Siellä välillä pistokkeet toimii ja välillä ei, ja hotelli ei ole auki kuin sesonkina. Type 2 kyllä löytyy ripoteltuna sieltä täältä, eli jos on aikaa ladata useamman tunnin ajan, ei latausverkoston kanssa ole ongelmia.

Kotona ladataan voimavirtapistokkeesta, ja meillä on lisäksi kotimainen WALLE:n laturi buustaamassa latausnopeutta. Ilman WALLE:a latauksessa menisi tyhjästä täyteen 12-16 tuntia, mutta latausaseman avulla saadaan akku täyteen noin kahdeksassa tunnissa.

Täyssähköauton ongelmat

Täyssähköauton kanssa arjen pyörittämisessä on ollut huomattavasti vähemmän ongelmia, kuin mitä alun perin luulin. Oikeastaan ainoat isommat ongelmat ovat olleet yli 25 asteen pakkasilla. Silloin range alkaa tippua suunnilleen tuplasti sitä vauhtia, kuin normaalisti, ja jo pelkästään Rovaniemi-Sodankylä -välillä on syytä pysähtyä Käyrämön keitaalla lataamaan varulta, mikäli pakkasta on yli -20 astetta.

Muutoin talvella on pärjätty sähköautolla oikein hyvin. Auto lämpeää nopeasti eikä tunnu kankealta kovallakaan pakkasella. Range Leafissa on talviaikaan akku täynnä n. 250-320 kilometriä (enemmän lauhalla), kun syksyllä saattoi lähtörange olla jopa 350 km.

Edellinen
Edellinen

5 minulle merkityksellistä luontokohdetta

Seuraava
Seuraava

Pelastavatko sienet maailman?